Wyobrażasz sobie, że istnieją linie lotnicze, w których częściej niż co drugi lot nie melduje się na lotnisku docelowym na czas? Ogólnie rzadko której firmie udaje się wskaźnik punktualności utrzymać powyżej 80%! Procent opóźnionych lotów to jedna z wielu, ale naprawdę istotna składowa rankingu linii lotniczych. Dziś pod lupę wziąłem dwa rankingi opublikowane w 2019 roku. Jak na tle całego świata wypadają Polskie Linie Lotnicze LOT, a jak najlepiej znani nam budżetowi przewoźnicy – Ryanair i Wizz Air?

Najbardziej ceniony ranking na świecie – Skytrax

Firma Skytrax pochodzi z Wielkiej Brytanii i jej głównym zadaniem jest badanie linii pasażerskich na całym świecie. Od dwudziestu lat przeprowadza miliony ankiet, na podstawie których co roku publikuje ranking najlepszych linii na świecie. W 2019 roku pod lupę wzięto ponad 300 firm przepytując pasażerów za ponad setki krajów.

Co bada ranking firmy Skytrax? Pytania dzielą się na trzy kategorie – obsługę na pokładzie (efektywność obsługi, umiejętności językowe itp.), obsługę naziemną (strona internetowa firmy, czas oczekiwania do check-inu, obsługa bagażowa) oraz produkty (czystość toalet, jakość posiłków, wygoda siedzeń, wybór produktów). Pełne wyjaśnienie metodologii i składowych znajdziesz w tym miejscu.

Czołówka rankingu. Jakość się nie zmienia – niezmiennie najlepsze linie lotnicze

W pierwszej dziesiątce rankingu linie praktycznie tylko pozamieniały się miejscami w stosunku do roku 2018. Na podium trzecie miejsce utrzymały japońskie linie ANA All Nippon Airways, za to na drugie miejsce spadły Singapore Airlines ustępując miejsca zwycięzcy rankingu – liniom Qatar Airways. Jak widać, nie trzeba wydawać potężnych pieniędzy, by latać najlepszymi liniami świata – loty Qatarem dość często można kupić w świetnych cenach z Polski do Azji – na przykład do Bangkoku.

Co ciekawe, dopiero na 67. pozycji meldują się nasze rodzime linie PLL LOT. Daleko za kilkoma low-costami, w tym również za Ryanairem…

1. Qatar Airways
2. Singapore Airlines
3. ANA All Nippon Airways
4. Cathay Pacific Airways
5. Emirates
59. Ryanair
67. PLL LOT

A co u tanich przewoźników?

Znani nam z Europy przewoźnicy nie wypadają świetnie w rankingu – dopiero na 37. miejscu melduje się EasyJet, dwa miejsca dalej Norwegian, a na 59. miejscu ląduje Ryanair. Próżno szukać w pierwszej setce węgierskiej linii Wizz Air.

Jeśli jednak rzucisz okiem wyżej, to już na dwudziestej pozycji znajdziesz pierwszą tanią linię lotniczą. Air Asia melduje się w top20 i szczerze jest to dla mnie lekkie zaskoczenie. Leciałem kilka razy tymi liniami i obsługa jest w porządku, ale komfort w samolocie praktycznie nie istnieje – wydaje mi się, że jest tam sporo ciaśniej, niż w europejskich low-costach. Do tego sporo złego można powiedzieć o punktualności tej linii, ale najwidoczniej nie jest to jedną ze składowych rankingu.

Pod tym linkiem znajdziesz sporo tabelek dotyczących jedynie low-costów. Drugim widniejącym tam rankingiem są tani przewoźnicy na długich, międzykontynentalnych trasach – i tu zupełnie nie dziwi mnie pierwsza pozycja linii Norwegian. Ichniejsze Dreamlinery są bardzo wygodne, a nie kupując żadnych dodatków i tak otrzymasz fotel z eleganckim monitorem i dostępem do gier i całej bazy filmowej – zupełnie inaczej niż w Scoocie, który w swoich samolotach nawet nie montuje wyświetlaczy, a filmy pozwala oglądać jedynie na własnym sprzęcie i to w dodatku za opłatą (jeśli chcesz skorzystać z bazy filmowej przewoźnika oczywiście – za oglądanie własnych filmów nie musisz, na szczęście, płacić).

A gdzie w tym wszystkim znajduje się Wizz Air?

Do pewnego momentu myślałem, że linii w ogóle nie wzięto pod uwagę. Okazało się, że jednak respondenci chyba nie za bardzo lubią węgierskiego przewoźnika – udało mi się odkopać tę linię na ósmym miejscu najlepszych low-costów w Europie.

A gdy weźmiemy pod uwagę inne zmienne? Ranking firmy AirHelp

Podoba mi się ranking firmy Skytrax, bo wygląda na bardzo profesjonalny – zaznaczają, że sami opłacają przeprowadzenie wszelkich badań, ankiety wypełnia ponad 20 milionów osób, wzięto pod uwagę masę państw w wielu różnych językach. Za to w rankingu firmy Airhelp wzięto pod uwagę sporo innych składowych, w tym również całkowicie obiektywnych – jak procent opóźnionych lotów.

Tutaj ocena w rankingu jest wypadkową 3 składowych – procent lotów, które dotarły na czas, jakości obsługi (pomoc załogi, jakość potraw itp.) oraz proces rozpatrywania reklamacji. Za każdą ze składowych przyznawana jest osobna ocena, które razem składają się na ocenę główną (każda ocena ma taką samą wagę).

Czy to dobra droga? Nie mnie to oceniać, taki był pomysł twórcy rankingu i na pewno w jakiś sposób oddaje jakość linii lotniczych, a procent opóźnionych lotów to na pewno dość istotna sprawa, której brakuje w rankingu Skytrax. Dokładnie wyjaśnione zasady tworzenia rankingu znajdziesz w tym miejscu.

Qatar Airlines wygrywa zarówno w rankingu Skytrax, jak i Webhelp

Kto wygrywa ranking Airhelp? Te same linie lotnicze!

Co ciekawe, zwycięzca jest ten sam, co we wcześniej wspomnianym rankingu – linie Qatar Airways. To jednak koniec podobieństw. Drugie i trzecie miejsce zajmują American Airlines i Aeromexico, które w rankingu Skytrax zajmują odpowiednio 74. miejsce, a ostatnie nie mieszczą się nawet w pierwszej setce. Pomyślałem w takim razie, żę sprawdzę same oceny jakości obsługi rankingu AirHelp, w których bierze się pod uwagę podobne rzeczy, co w rankingu Skytrax – ale tutaj również wyniki sporo się rozjeżdżają. Na pewno wpływ ma na to różnica w liczbie ankietowanych – Airhelp przepytał ok. 40 tysięcy ludzi z ponad 40 krajów, Skytrax… ponad 21 milionów.

1. Qatar Airways
2. American Airlines
3. Aeromexico
4. SAS Scandinavian Airlines
5. Qantas
20. PLL LOT
22. Wizz Air
68. Ryanair

LOT i low-costy

Dużo lepiej w tym rankingu wypadają PLL LOT – polski przewoźnik uplasował się na dwudziestej pozycji. Jakość obsługi należy do najwyższych w rankingu, nieźle wypada również pod względem procesowania reklamacji, najwięcej traci za to na punktualności – tylko 69% lotów dotarło na czas.

Na miejscu numer 22 znajdziemy Wizz Aira, który świetnie spisuje się przede wszystkim w rozpatrywaniu reklamacji – węgierski przewoźnik uzyskał ocenę aż 8,3/10 w tej kwestii. Świetnie spisujący się w rankingu Skytrax Norwegian tutaj zajmuje dopiero 67 pozycję – choć jakość obsługi i punktualność ocenione zostały dość wysoko, to ocenę znacząco zaniża rozpatrywanie reklamacji. W tej kategorii Norwegian jest czwartą najgorszą linią w zestawieniu. Oczko niżej znajduje się irlandzki Ryanair, który dostał generalnie średnie oceny – i dołuje oczywiście przy reklamacjach. Jeszcze bardziej dołuje za to easyJet, który zajął przedostatnią pozycję.

Z ciekawostek – na pewno w rankingu wyróżnia się linia Kuwait Airways, która punktualnie do celu dociera… jedynie w 42% przypadków. Ponad połowa lotów tej linii jest opóźniona! A jakie linie lotnicze cenią Polacy? W rankingu dla Polski podium wygląda tak:

  • SAS Scandinavian Airlines
  • Austrian Airlines
  • KLM Royal Dutch Airlines

Więcej ciekawostek i mini rankingów znajdziesz w zestawieniu, do którego link podałem kawałek wyżej.

Ranking rankingowi nierówny

Jak widać – dwa różne rankingi, niby mierzące to samo, a jednak mające zupełnie różne wyniki. Jak widać, największy wpływ na wyniki rankingów miały czynniki, które zostały wzięte pod uwagę. Jeśli cenisz sobie przede wszystkim wygodę i jakość obsługi i na tej podstawie chcesz wybrać linię, z którą polecisz w następną podróż, sugerowałbym wzięcie pod uwagę przede wszystkim rankingu Skytrax. Tak, jak wspominałem wcześniej – do jego stworzenia wzięto pod uwagę odpowiedzi ponad 20 milionów osób i jest to zdecydowanie najrzetelniej przeprowadzony ranking, w końcu badanie linii pasażerskich to to, czym zajmuje się powyższa firma.

Trochę inaczej ma się sprawa w przypadku firmy Airhelp, która zajmuje się głównie pozyskiwaniem odszkodowań, ale dzięki temu mają solidny wgląd w dane dotyczące obsługi reklamacji. Do swojego rankingu postanowili dorzucić jeszcze procent spóźnionych lotów, więc jeśli szukasz którejś z tych informacji uważam, że śmiało możesz zaufać drugiemu rankingowi.

Gdzie jeszcze sprawdzać jakość linii lotniczej, o której nie wiesz kompletnie nic? Opinie o liniach lotniczych możesz znaleźć na TripAdvisorze czy na Kayaku, gdzie użytkownicy dzielą się swoimi doświadczeniami z przelotów.

Sam kiedyś patrzyłem głównie na cenę, z biegiem czasu coraz częściej staram się zadbać też choć trochę o jakość podróży – czasem naprawdę wiele nie trzeba. Gdy w ostatnich tygodniach szukałem biletu na Malediwy ze Sri Lanki, od razu chciałem zaopatrzyć się w najtańszą opcję – bilet od China Eastern, w końcu to tylko 90 minut lotu. Po chwili zastanowienia zobaczyłem, że dosłownie za kilka złotych więcej mogę kupić bilet w liniach Emirates, do tego z dużo bardziej komfortową godziną wylotu. Podobnie nieraz podczas powrotu z Azji wahałem się między Scootem a Norwegianem – cena zwykle lekko na korzyść tego pierwszego, ale komfort zdecydowani przeważa w norweskich liniach.

Rankingi odpowiedzą Ci na pytanie, czy lepiej lecieć ukraińskimi FlyUIA do Tajlandii, czy Qatarem (zazwyczaj to drugie). Wyszukiwarka podpowie Ci, które z tych połączeń będzie tańsze (zazwyczaj to pierwsze). Tobie pozostaje ocena, czy różnica w cenie warta jest różnicy w komforcie i czy wolisz te kilkaset złotych przeznaczyć na przyjemności na miejscu, czy jednak wygodniej dostać się do celu. I niech każdy podróżuje w zgodzie ze swoim sumieniem i priorytetami 😉